Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Czy spożywanie dużych ilości jajek ma pozytywny wpływ na zdrowie?

2023-03-23
Czy spożywanie dużych ilości jajek ma pozytywny wpływ na zdrowie?

Jajka – jeść, czy nie jeść? Oto jest pytanie! Na ich temat powstało wiele mitów. Nadszedł czas, aby rozprawić się z nimi i wyjaśnić ewentualne wątpliwości.

Do niedawna nikt nawet nie pytał, czy kurze jajka są zdrowe lub czy warto je jeść. Po prostu kupowaliśmy jaja od zaufanego rolnika i przyrządzaliśmy na różne sposoby. Dla wielu z nas idealnym śniadaniem jest jajecznica z pomidorami lub omletem na słono czy słodko.

Dziś pytania typu czy można jeść jajka codziennie, czy spożywanie dużych ilości jajek może nam zaszkodzić, czy jajka podnoszą cholesterol i powodują przybieranie na wadze są na porządku dziennym.

I choć większość z nas zdaje sobie sprawę z tego, że to właśnie kurze jaja są źródłem cennych składników odżywczych, w tym kwasów tłuszczowych omega 3 i omega 6, białka, witamin i antyoksydantów – tajnej broni w walce z wolnymi rodnikami, to pojawiające się raz po raz opinie sprawiają, że zaczynamy mieć wątpliwości.

Jak to jest z tymi jajkami? Jeść, czy nie jeść?

Jakie witaminy i składniki mineralne zawierają jajka kurze?

Powiedzmy to sobie wprost. Niewiele jest produktów spożywczych o tak niepowtarzalnym składzie i wartościach odżywczych, jak jaja. To właśnie one zawierają cenne dla naszego zdrowia witaminy i minerały. Tych pierwszych jest aż 13!

Kurze jajka są źródłem między innymi witamin z grupy B, a także witaminy A, D, E i K. Zawierają potas, wapń, żelazo, fosfor, magnez, cynk, selen. Co to oznacza? Zjedzenie jednego jajka rano dostarcza organizmowi solidną porcję zdrowia i energii.

Zawartość w jajku witamin A, D i E sprawia, że produkty te stanowią wsparcie dla naszego systemu odpornościowego, co jest szczególnie ważne w sezonie jesienno-zimowym, ale nie tylko. Te same witaminy mają istotny wpływ na funkcjonowanie narządu wzroku, zapewniają ostrość widzenia i regulują ciśnienie wewnątrz gałki ocznej.

Dodatkowo zawarta w jajku biotyna ma korzystny wpływ na kondycję włosów i paznokci. Chroni włosy przed wypadaniem, a paznokcie przed rozdwajaniem się.

Uwaga! Samo żółtko jajka jest źródłem choliny – tak ważnej dla prawidłowego działania mózgu i układu nerwowego.

Ekologiczne jajka

Wysokowartościowe kwasy tłuszczowe zawarte w jajkach

Kurze jajka to także niezwykle cenne kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6. Są to tzw. zdrowe tłuszcze, które mają pozytywny wpływ na ludzki organizm. Można nawet powiedzieć, że są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania.

Niestety nasz organizm nie jest w stanie sam ich wytworzyć. Dlatego potrzebujemy wsparcia w postaci odpowiednich produktów, w tym także jajek.

Za co są odpowiedzialne kwasy omega 3 i omega 6? Przede wszystkim obniżają stężenie trójglicerydów i tym samym mogą zmniejszać ryzyko występowania chorób układu krążenia.

Ponadto korzystnie działają na system odpornościowy i regulują ciśnienie tętnicze. Działają również przeciwzapalnie i przeciwzakrzepowo. Biorą udział w regulacji komórek nerwowych i błon komórkowych. Odpowiedni poziom omega 3 dodatkowo wspomaga pracę mózgu, poprawia koncentrację i zmniejsza ryzyko miażdżycy.

Niewiele mówi się o tym, że kwasy tłuszczowe (zwłaszcza omega 3) wykazują również działanie przeciwdepresyjne. Dieta bogata w te kwasy może więc wiązać się z obniżeniem ryzyka zachorowania na depresję.

Jajka są bogatym źródłem białka

Kurze jajka przede wszystkim są źródłem pełnowartościowego białka i o tym warto pamiętać. W końcu to właśnie białko jest jednym z podstawowych budulców naszego organizmu. Wspiera między innymi budowę masy mięśniowej i kostnej oraz wspomaga regulację gospodarki metabolicznej. Nie można go pomijać w codziennej diecie.

Ciekawostką jest, że WHO – Światowa Organizacja Zdrowia – uznała białko jajka za wzorcowe i zaleca zjadanie jaj w ilości od 1 do 2 dziennie.

Czy codzienne spożywanie jajek może podnieść poziom cholesterolu?

Przejdźmy teraz do kwestii, która interesuje zdecydowaną większość konsumentów. Jajko a cholesterol. Czy to prawda, że jajka podnoszą cholesterol? To pytanie wraca do nas jak bumerang. Nie! Jajka nie podnoszą cholesterolu w sposób znaczący, choć same w sobie zawierają go dość sporo. Na pewno nie czynią tego jednoznacznie i bezpośrednio.

Licznie przeprowadzone badania, między innymi przez Uniwersytet w Sydney w 2018 roku (Diabetes and Egg, DIABEGG, American Journal of Clinical Nutrition) stanowczo oddaliły zarzuty dotyczące jajek i cholesterolu, a tym samym obaliły mit, jakoby jaja były odpowiedzialne za wyższy poziom cholesterolu w naszym organizmie.

Za inny przykład mogą służyć organizacje British Heart Foundation i Diabetes UK, które nie zalecają ograniczania spożywania jaj. Wyjątkiem są osoby z cukrzycą typu II. W ich przypadku National Herat Foundation sugeruje spożywanie maksymalnie 6 jaj tygodniowo.

Uwaga! Cholesterol występuje tylko w żółtkach jaj. Oznacza to, że zjadając całe jajko (białko i żółtko) wpływ na organizm ludzki wszystkich zawartych w nim składników odżywczych jest zoptymalizowany.

W całym tym szaleństwie warto pamiętać również o tym, że cholesterol pełni ważne funkcje w organizmie. To właśnie on oddziałuje na pracę układu endokrynnego i jest wykorzystywany do syntezy estrogenu czy testosteronu. Dlatego, zanim całkowicie wyeliminujesz jego źródła z codziennej diety, zastanów się dwa razy.

Jajka

Kaloryczność jajek i ich wpływ na przybieranie na wadze

Czas rozwiać kolejny mit. Codzienne jedzenie jajek nie powoduje przybierania na wadze. Przynajmniej bezpośrednio. Za tycie odpowiedzialna jest źle skomponowana dieta, przede wszystkim nadmiar kalorii, a także znikoma aktywność fizyczna. Jajka nie są niczemu winne.

Chociaż jaja są dość kaloryczne (1 jajko zawiera około 70-80kcal), to jednak zawarte w nich tłuszcze są wysokowartościowymi kwasami tłuszczowymi z grupy omega 3 i omega 6, które to mają wpływ na zmniejszenie masy ciała, a także obwodu talii czy bioder.

Tak więc na pytanie, czy jajka powodują przybieranie na wadze, stanowczo odpowiadamy – nie! Jest wręcz odwrotnie. Wspomagają redukcję wagi i centymetrów w obwodach.

Sekretem są wspomniane wyżej kwasy omega 3 i omega 6 oraz białko, które przyczynia się do większej stabilizacji poziomu cukru we krwi, co sprawia, że uczucie sytości utrzymuje się przez znacznie dłuższy czas. W efekcie tego nie ma potrzeby podjadania i sięgania po niezdrowe przekąski. Tym samym zbędne kilogramy same się redukują.

Czy są naukowe dowody na to, że spożywanie dużych ilości jajek może nam zaszkodzić?

Nie, nie ma. I warto o tym pamiętać. Jedynie osoby, które mają alergię na kurze białko, powinny wykluczyć je ze swojej diety. Ponadto cukrzycy zmagający się z cukrzycą typu II powinni zachować ostrożność w ilości spożywanych jaj.

Zachować ostrożność, co nie znaczy całkowicie wykluczyć jajka z diety!

Czy osoba z cukrzycą może jeść jajka?

Może, zwłaszcza jeśli codzienna dieta jest zdrowa i odpowiednio zbilansowana, ale jednocześnie musi zachować umiar i kontrolować liczbę spożywanych jaj. Rzadka konsumpcja, a więc do 3-4 jaj w tygodniu, nie zwiększa ryzyka cukrzycy.

Co więcej, według badań przeprowadzonych przez naukowców z UEF (University of Eastern Finland) spożywanie do 4 jajek tygodniowo zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II o około 37%.

Jajka na twardo

Czy można jeść jajka cierpiąc na uchyłki?

Uchyłków jelita nie leczy się farmakologiczne, dlatego odpowiednia dieta odgrywa tu kluczową rolę. Co zatem z jajkami? Można czy nie? Można, a nawet więcej – są one zalecane w zapalnej postaci choroby i tzw. diecie bezresztkowej. Ważne jednak, aby były to jajka gotowane na miękko.

Czy można jeść jajka podczas antybiotykoterapii?

A co z jedzeniem jajek w trakcie przyjmowania antybiotyków? Są one jak najbardziej wskazane. Antybiotykoterapia sama w sobie bardzo osłabia organizm, dlatego dieta bogata w witaminy i minerały jest tu niezwykle ważna.

Przygotowując więc codzienne posiłki, warto uwzględnić nie tylko chude mięso, ale i jajka, które są źródłem ważnych składników odżywczych, zwłaszcza tak potrzebnych witamin z grupy B (B2, B3, B6), witaminy D oraz K.

Dlaczego nie powinno się spożywać surowych jajek?

W przeciwieństwie do niektórych produktów spożywczych, jajka w procesie obróbki termicznej nie tracą wielu cennych wartości odżywczych. Natomiast – z punktu widzenia zakażeń układu pokarmowego – są zdecydowanie bezpieczniejsze w tej postaci niż surowe.

Czy można jeść surowe jajka? Nie powinno się tego robić. Surowe jaja są gorzej przyswajane przez organizm. Ponadto jedzenie surowych jajek zwiększa ryzyko zakażenia bakteriami, które mogą znajdować się nie tylko na samej skorupce, ale i wewnątrz jajka.

Dodatkowo spożywając surowe jaja można zarazić się salmonellozą. Jest to choroba zakaźna wywoływana przez bakterie salmonelli, atakująca przewód pokarmowy. Objawia się skurczami brzucha, wymiotami, gorączką i biegunką.

Warto też wiedzieć, że surowe jajka zawierają awidynę. Jest to składnik, który zaburza zdolność organizmu do wchłaniania witaminy H (biotyny) – tak ważnej do prawidłowego metabolizowania węglowodanów i tłuszczów. Jej niedobór może też zaburzyć funkcję insuliny.

Jajka są składnikami wielu pysznych potraw

Kurze jajka są produktem wszechstronnym, który można wykorzystać w kuchni na wiele sposobów, tworząc z nimi mniej i bardziej wymyślne dania. Jaja mogą być gwiazdą posiłku lub dodatkiem do rozmaitych dań. Kultowa jajecznica z pomidorami lub boczkiem, jajka w koszulce czy jaja ugotowana na twardo i miękko to tylko kropla w morzu możliwości.

Już same białka jaj pozwalają nam rozwinąć skrzydła i przyrządzić bezę i ciastka bezowe, suflety, kokosanki oraz omlety – na słodko lub wytrawnie. Crème brûlée, kogel-mogel czy lemon curd to kolejne propozycje na wykorzystanie jaj.

Jajka możesz też faszerować, dodawać do zup i sałatek, robić z nimi zapiekanki, knedle, kluski, pierogi, racuchy. Jajka to też pyszny domowy makaron i… kotlety jajeczne.

Jajka jako składnik

Z jakich powodów powinno się wybierać jajka ekologiczne?

Wiesz już, że jajka są wartościowym składnikiem diety i – o ile nie masz alergii na białko kurze – nic nie stoi na przeszkodzie, aby włączyć je do codziennego menu. A dzięki temu, że są uniwersalne, możesz się nimi raczyć na wiele sposobów, przygotowując mniej lub bardziej finezyjne potrawy.

Pamiętaj jednak, aby starać się wybierać jajka ekologiczne. Dlaczego? Powodów jest całe mnóstwo. Przede wszystkim jajka ekologiczne pochodzą od szczęśliwych kurek, a więc takich, które żyją w kurnikach zamiast klatkach i dzięki temu mogą wychodzić na wybieg, kiedy tylko mają na to ochotę. Poza tym kury te są karmione paszą bez antybiotyków, sztucznych dodatków i GMO, co bezpośrednio przekłada się na jakość jaj oraz ich smak.

W przeciwieństwie do jaj konwencjonalnych, które mają typowo rybi posmak, te ekologiczne wyróżniają się delikatnym, prawie neutralnym smakiem.

Jaja ekologiczne odznaczają się też doskonałym składem. Dzięki temu, że kury w hodowlach ekologicznych są karmione wyłącznie wysokiej jakości paszami bez sztucznych dodatków, za to z wysoką zawartością substancji odżywczych, są zdrowe i dobrze odżywione, co przekłada się na lepsze wartości odżywcze znoszonych przez nie jaj.

Ekologiczne jaja zawierają cenne witaminy i minerały. Są też źródłem pełnowartościowego białka bogatego w aminokwasy i lecytynę – składnik hamujący odkładanie się cholesterolu, który ma także korzystny wpływ na wątrobę i układ nerwowy.

Gdzie kupić jajka ekologiczne? Wbrew pozorom, wcale nie trzeba jechać na wieś. Ba! Nie trzeba nawet wychodzić z domu. Wystarczy zajrzeć do internetowego sklepu z ekologiczną żywnością PyszneEko.pl. Jest w nim Świeży Ryneczek i… jajka ekologiczne.

Kupując tam, masz pewność, że nabywasz jajka, które posiadają niezbędne certyfikaty potwierdzające ich jakość. Są to wysokiej klasy produkty odznaczające się doskonałym smakiem i wartościami odżywczymi.

Pokaż więcej wpisów z Marzec 2023
Zaufane Opinie IdoSell
4.82 / 5.00 2359 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-06-20
jak zwykle bardzo szybko i sprawnie
2024-06-16
Super!!!
pixel