Wegańska czekolada - czym różni się od zwykłej czekolady?

2020-01-30
Wegańska czekolada - czym różni się od zwykłej czekolady?

Dieta wegańska zyskuje na popularności na całym świecie. I dzieje się to pomimo tego, że wprowadza do codziennego jadłospisu spore ograniczenia. Dieta wegańska jest znacznie bardziej restrykcyjna niż wegetariańska, bo zupełnie ogranicza przyjmowanie produktów zwierzęcych. O ile wegetarianie jedzą jajka, miód, czy piją mleko, o tyle weganie zupełnie z tych składników rezygnują i są w tej kwestii nieprzejednani. Dietę taką można stosować przez krótki czas, np. ze względów zdrowotnych, jednak większość wegan zmienia swój sposób odżywiania na stałe, zwykle ze względów moralnych.

Zalety diety wegańskiej

Weganie nie tylko zwracają uwagę na to, że tradycyjna dieta mięsna powoduje cierpienie zwierząt, których masowa hodowla dodatkowo wpływa negatywnie na klimat. Odczuwają też korzyści zdrowotne związane z wyeliminowaniem mięsa z jadłospisu, przede wszystkim zauważają mniejszą wrażliwość na składniki pokarmu i zmniejszenie reakcji alergicznych. Ich układ immunologiczny lepiej funkcjonuje, rzadziej poddają się infekcjom wirusowym i bakteryjnym, czują się lżejsi, sprawniejsi i ich sylwetka zaczyna być bardziej proporcjonalna. Okazuje się, że weganizm zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę, poprawia pracę serca, ogranicza zachorowalność na nowotwory, wzmacnia kości i poprawia perystaltykę jelit.

Ten pozytywny wpływ na zdrowie to wynik nie tylko ograniczenia przyjmowania mięsa i produktów odzwierzęcych, ale także efekt zrezygnowania z żywności wysoko przetworzonej, która gwarantuje balans pomiędzy ilością białka, tłuszczu, węglowodanów i błonnika. Weganin spożywa o wiele więcej warzyw i owoców niż osoba będąca na klasycznej diecie. Czerpie witaminy, minerały i zdrowe tłuszcze z takich produktów jak orzechy, ziarna zbóż, rośliny strączkowe. Przyglądają się uważnie etykietom gotowych dań czy smakołyków, wybierając te, które sprzyjają ich dobremu samopoczuciu.

Czekolada w diecie bezglutenowej

O diecie bezglutenowej słyszał już chyba każdy i każdy ma wśród znajomych lub rodziny kogoś, kto glutenu jeść nie może. Gluten to mieszanina białek (glutenin i promalin). Białka te występują w pszenicy, jęczmieniu, owsie i życie. Gluten wpływa pozytywnie na konsystencję wypieków, sprawiając, że są one puszyste, ale zwarte.

Unikanie glutenu wiąże się przede wszystkim z nadwrażliwością na ten składnik. Gluten może wywołać poważne problemy z jelitem cienkim. Jeden procent dorosłej populacji choruje bowiem na celiakię. To autoimmunologiczna choroba o genetycznym podłożu, która wywołuje nietolerancję. Jednak wiele osób rezygnuje z glutenu także dlatego, że odczuwa ciężkość umysłową, senność, bóle brzucha po spożywaniu np. pszennych wypieków, chociaż nie stwierdzono u nich celiakii.

Wśród wielu osób panuje przekonanie, że w diecie bezglutenowej trzeba wykluczyć tylko produkty zbożowe (np. makaron, pieczywo, mąka), ale gluten obecny jest także w innych produktach żywnościowych, ponieważ dobrze wiąże tłuszcz z wodą, stabilizuje wyroby i jest nośnikiem smaków i aromatów. Dlatego osoby, które unikają, albo którym nie wolno spożywać glutenu, powinni bardzo uważnie wybierać wędliny, paczkowane mięso i jego przetwory, produkty rybne, mleczne, sosy, ketchupy czy majonezy, przyprawy i koncentraty spożywcze, napoje, suszone owoce, a nawet słodycze, takie jak czekolady, lody, cukierki. Na wielu produktach znajdziemy informację, że może się w nich znajdować gluten, a nawet jego śladowe ilości, dla osób z celiakią, mogą być ogromnym zagrożeniem.

Pokruszona czekolada

Czekolada wegańska i "zwykła" - z czego się składają?

Zwykła czekolada to mieszanina tłuszczu, miazgi kakaowej i mleka. Częstymi dodatkami do czekolady są także nadzienia śmietankowe. Tymczasem dieta wegańska eliminuje z pożywienia takie składniki jak mleko i tłuszcze mleczne, tym samym uniemożliwia weganom cieszenie się ze smaku tradycyjnej czekolady. Na szczęście pojawiły się wegańskie słodycze, między innymi właśnie czekolada. Są znakomite dla wegan, którzy z przyjemnością żyją bez mięsa w diecie, ale nie wyobrażają sobie funkcjonowania bez słodkości. Wegańska czekolada to znakomita alternatywa dla osób na diecie wegańskiej, która udowadnia, że wegańskie jedzenie nie musi być nudne. Wegańskie czekolady są tak samo różnorodne, pełne smaku i aromatyczne, z nadzieniami oraz dodatkami w postaci bakalii, w wersji gorzkiej czy słodkiej “mlecznej”, ale bez mleka. Co więcej, wegańska czekolada jest zdrowszym zamiennikiem tej klasycznej, ponieważ producenci wykorzystują wyłącznie składniki roślinne, a te zawsze są zdrowsze niż odzwierzęce. Takie słodycze są też idealnym rozwiązaniem dla osób będących na diecie wegetariańskiej, bezglutenowej, na diecie bezmlecznej i wykluczającej laktozę. Przypadną do gustu nawet największym smakoszom.

Warto pamiętać też o tym, że wielu wegan przywiązuje olbrzymią wagę do ekologii. Jedzenie wegańskie posiada składniki pochodzące z ekologicznych upraw, często zwykły biały cukier zastępowany jest trzcinowym lub kokosowym, w przeciwieństwie do popularnych czekolad nie ma w nich miejsca na konserwanty, sztuczne barwniki i aromaty. Eliminując z diety tradycyjne słodycze, poprawimy sobie nastrój, ale i zdrowie. Wege czekoladę bez wyrzutów sumienia można też podać dzieciom, zwłaszcza taką słodzoną stewią czy ksylitolem. Jak zawsze, warto zachować umiar, chociaż rozumiemy, że to trudne, ponieważ wegańskie czekolady smakują wybornie.

Różnice w smaku pomiędzy czekoladą wegańską i "zwykłą”

Gdy wchodzimy do sklepu, na dziale z czekoladami możemy wybrać czekoladę gorzką (z olbrzymią zawartością kakao), mleczną, białą, nadziewaną, z prawdziwą wanilią, karmelem albo dużymi orzechami. Nie inaczej jest, gdy szukamy czekolady wegańskiej. Są one równie smaczne, dostępne w wielu rodzajach, nadziewane bakaliami, owocami, słodkimi musami. Znajdziemy także ciekawe, rzadko spotykane połączenia, takie jak pistacje z solą, czekolada z pieprzem, cytryna z imbirem. Chociaż czekolady wegańskie nie mają w składzie białego cukru, to świetnie zastępuje go o wiele słodszy i działający antybakteryjnie ksylitol czy niskokaloryczna stewia.

Czekolada

Wegańska czekolada i "zwykła" - wpływ na zdrowie i samopoczucie

Wielu miłośników czekolady twierdzi, że spożywa kolejne tabliczki tej wyjątkowej słodyczy ze względu na jej walory zdrowotne. Czekolada relaksuje, uspokaja, a z drugiej strony dodaje energii. Zawiera ogromną ilość witamin, między innymi A, B1, B2, B3, E i PP. Po zjedzeniu czekolady wzrasta w organizmie poziom serotoniny i endorfin, a one z kolei przeciwdziałają depresji i zmniejszają podatność na schorzenia układu nerwowego. Walorem każdej czekolady, chociaż w szczególności gorzkiej, jest też duża zawartość magnezu. Magnez ułatwia wchłanie wapnia, odstresowuje. Z kolei cynk, żelazo i wapń przyspieszają krążenie krwi. Zawarte w kakao flawonoidy opóźniają procesy starzenia i neutralizują działanie wolnych rodników, podnoszą odporność organizmu, poprawiają krążenie. Wystarczy dziennie zjeść kilka kostek dobrej jakościowo czekolady, by wzmocnić całe ciało, a nawet chronić je przed nowotworami. Po czekoladę powinni sięgać więc wszyscy. Jednak warto zwrócić uwagę na ich skład, bo nie każda czekolada faktycznie przyczyni się do poprawy naszego zdrowia.

Wiemy, że wysoko przetworzona żywność nie wpływa dobrze na nasze zdrowie i samopoczucie. Wiele tradycyjnych czekolad to mieszanina dziesiątek składników, które wpływają na smak, zapach, wygląd i termin przydatności ich do spożycia. Producenci wegańskich czekolad, chociaż produkują naprawdę smaczne słodkości, potrafią wyeliminować ze składu między innymi olej palmowy lub wanilinę, która zwykle zastępuje drogą wanilię. Ziarna kakaowca wykorzystywane przy produkcji wegańskich czekolad pochodzą z upraw ekologicznych, podobnie jak ziarna wanilii, orzechy czy nasiona. Cukier z palmy kokosowej, ksylitol czy stewia mają niższy indeks glikemiczny, niż cukier klasyczny z buraków. Czekolady wegańskie i eko mają też w składzie bogate w minerały, witaminy i zdrowe tłuszcze orzechy, ale także owoce. Ich skład jednak wciąż pozostaje krótki, a w wielu produktach, np. gorzkich, są tylko to masa kakaowa, tłuszcz kakaowy i cukier kokosowy. Nic więcej nie trzeba do stworzenia wyjątkowego smaku.

Strona korzysta z plików przepysznych ciasteczek (cookie) w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij komunikat
pixel